Odbornost, respekt, empatie...

Na co si dát v těhotenství pozor?

Čekáte své vysněné miminko a máte strach aby jej nic neohrozilo? Nebezpečí hrozí opravdu hodně, ale většině z nich se dokážete vyhnout sama a dá se jim s trochou opatrnosti předejít.

Základem je správná životospráva Vyvarujte se kouření cigaret a větší, pravidelné míře alkoholu. Sklenička vína či malé pivo dvakrát do měsíce neuškodí, větší míra konzumace se však rozhodně nedoporučuje. Ať už kouření anebo pasivní kouření, obojí škodí ve vývoji dítěte, má za následek nízkou porodní váhu a vede k dýchacím potížím dítěte.

Sportujte ale s rozumem Pokud jste před těhotenstvím nesportovala, není to rozhodně ideální období začínat. Jste-li na sport zvyklá, pravidelný pohyb neuškodí. Doporučujeme však zvolnit režim, omezit cviky při kterých skáčete či zatěžujete břišní svaly.

Pozor na infekce Vyhněte se infekčnímu prostředí. Ať už se jedná o čekárny plné nachlazených lidí nebo návštěva známých, kteří zrovna prodělali chřipku, doporučujeme tyto návštěvy odložit. Původcem infekce může být i strava. V těhotenství byste se měla vyvarovat konzumaci syrového masa, vajec a nepasterizovaných sýrů.

Další potraviny Vyhněte se kořeněným, pálivým jídlům, ale také mateřidoušce, skořici, maliníku anebo zázvoru. Tyto potraviny a bylinky mohou vyvolat děložní stahy. Naopak při přenášení jsou tyto potraviny vhodné.

Přehřívání spodních partií Nedoporučujeme, zejména v prvních měsících, kdy je plod velmi náchylný na změnu teploty. Vyhněte se tedy horké koupeli, vířivkám či saunám. Zvýšená tělesná teplota (38°C) je totiž pro plod riziková.

V případě komplikací můžete užívat i vybrané léky, je ovšem důležité konzultovat váš stav s lékařem.